ກອງທັບປະຊາຊົນລາວ ຍັງບໍ່ສາມາດເກັບກູ້ລະເບີດບໍ່ທັນແຕກ UXO ອອກໄປຈາກເຂດກໍ່ສ້າງທາງລົດໄຟລາວ-ຈີນ ໄດ້ທັງໝົດ ເພາະຫລາຍພື້ນທີ່ ຍັງບໍ່ຊົດເຊີຍຄ່າທີ່ດິນໃຫ້ປະຊາຊົນ.
ພົນຕີ ຄໍາລຽນ ອຸທະໄກສອນ ຮອງຫົວໜ້າກົມເສນາທິການ ກອງທັບປະຊາຊົນລາວ ຖະແຫລງວ່າ: ການກວດກູ້ລະເບີດບໍ່ທັນແຕກ UXO ອອກໄປຈາກເຂດກໍ່ສ້າງທາງລົດໄຟລາວ-ຈີນໃນປີ 2017 ຜ່ານມາສາມາດຈັດຕັ້ງປະຕິບັດໄດ້ໃນເນື້ອທີ່ 1.026 ກວ່າເຮັກຕາ ໂດຍເກັບກູ້ລະເບີດໄດ້ທັງໝົດ 128 ໜ່ວຍໃນປີນີ້ ເປັນລະເບີດຂະໜາດ 250 ປອນຈໍານວນ 2 ໜ່ວຍ ແລະ ຊິ້ນສ່ວນລະເບີດ ຫລື ໂລຫະຕ່າງໆ ອີກເຖິງ 211.562 ຊິ້ນສ່ວນ.
ສໍາລັບປີ 2018 ນີ້ ຄະນະຮັບຜິດຊອບກໍໄດ້ວາງເປົ້າໝາຍການກວດກູ້ລະເບີດ UXO ໃຫ້ໄດ້ໃນເນື້ອທີ່ 1.798 ເຮັກຕາທີ່ເປັນເຂດແລວທາງ, ເຂດທີ່ຕັ້ງສະຖານີລົດໄຟ ແລະ ເຂດທາງຊອຍ ຫາກແຕ່ວ່າ ການຈັດຕັ້ງປະຕິບັດໃນໄລຍະຜ່ານມາກໍມີບັນຫາໃນຫລາຍດ້ານ ເຊ່ນ ບໍລິສັດຈາກຈີນ ຍັງບໍ່ໄດ້ເຈລະຈາໄກ່ເກ່ຍ ຫລື ຈ່າຍຄ່າຊົດເຊີຍທີ່ດິນ ແລະ ສິ່ງປຸກສ້າງ ໃຫ້ປະຊາຊົນເປັນຕົ້ນ;
ດັ່ງທີ່ ພົນຕີຄໍາລຽນ ໃຫ້ການຢືນຢັນວ່າ:“ບາງບໍລິສັດຜູ້ຮັບເໝົາກໍ່ສ້າງ ບໍ່ສະໜອງຂໍ້ມູນພື້ນທີ່ກວດກູ້ໃຫ້ກ່ອນ;ໃນບາງສ່ວນສັນຍາ ຍັງບໍ່ທັນໃຫ້ການຮ່ວມມືດີເທົ່າທີ່ຄວນ ຕໍ່ວຽກງານກວດກູ້ລະເບີດ, ບາງບໍລິສັດດໍາເນີນການກໍ່ສ້າງໄປກ່ອນໂຄງການເປີດຢ່າງເປັນທາງການ ແລະ ໄດ້ດໍາເນີນການກໍ່ສ້າງຫລາຍໆຈຸດໄປພ້ອມກັນໂດຍບໍ່ລໍຖ້າການອະນຸຍາດ ຫລືວ່າ ບໍ່ລໍຖ້າການກວດລະເບີດກ່ອນ. ພື້ນທີ່ກວດລະເບີດບາງບ່ອນບໍ່ທັນໄກ່ເກ່ຍກັນກັບປະຊາຊົນໃຫ້ສໍາເລັດກ່ອນຈຶ່ງບໍ່ສາມາດເຂົ້າໄປກວດກູ້ລະເບີດໄດ້ ໂດຍສະເພາະແມ່ນໃນເຂດຕົວເມືອງ ແລະ ຊຸມຊົນທີ່ມີສິ່ງກີດຂວາງຫລາຍ.”
ກ່ອນໜ້ານີ້ ທ່ານ ລັດຕະນະມະນີ ຄູນນີວົງ ຮອງລັດຖະມົນຕີກະຊວງໂຍທາທິການ ແລະ ຂົນສົ່ງ ຢືນຢັນວ່າ: ໂຄງການກໍ່ສ້າງທາງລົດໄຟ ລາວ-ຈີນນີ້ ຈະສົ່ງຜົນກະທົບຕໍ່ປະຊາຊົນລາວຈໍານວນ 4.411 ຄອບຄົວ ໃນເຂດ 13 ເມືອງໃນແຂວງຫລວງນ້ຳທາ, ອຸດົມໄຊ, ຫລວງພະບາງ, ວຽງຈັນ ແລະ ນະຄອນຫລວງວຽງຈັນ ໂດຍມີທີ່ດິນທີ່ຖືກກະທົບ 3.832 ເຮັກຕາ, ສິ່ງປຸກສ້າງ 3.346 ຫລັງ, ຕົ້ນໄມ້ຊະນິດຕ່າງໆ ແລະ ໄມ້ກິນໝາກ ຫຼາຍກວ່າ 9 ແສນຕົ້ນ.
ໂດຍການຊົດເຊີຍຄ່າທີ່ດິນສະເພາະໃນເຂດແຂວງຫລວງນ້ຳທາ, ອຸດົມໄຊ ແລະ ຫລວງພະບາງ ນັ້ນ ໄດ້ແບ່ງເປັນດິນນາ, ໃນຕົວເມືອງທີ່ຕິດຖະໜົນສາຍເອກ, ຕິດທາງຊອຍ ແລະ ດິນນາ ທີ່ບໍ່ມີເສັ້ນທາງນັ້ນ ຈະໄດ້ຄ່າຊົດເຊີຍ 11.000-80.000 ກີບຕໍ່ຕາແມັດ. ສ່ວນທີ່ດິນທີ່ຢູ່ເຂດຊານເມືອງທີ່ຕິດທາງຫລວງແຫ່ງຊາດ ຕິດທາງຫລວງແຂວງ ແລະ ດິນທີ່ບໍ່ມີເສັ້ນທາງ ກໍຈະໄດ້ຮັບຄ່າຊົດເຊີຍ 16.000-40.000 ກີບຕໍ່ຕາແມັດ. ສ່ວນດິນອື່ນໆ ໃນເຂດຊົນນະບົດຈະໄດ້ຮັບຄ່າຊົດເຊີຍ 11.000-15.000 ກີບຕໍ່ຕາແມັດ.
ສ່ວນໃນເຂດແຂວງວຽງຈັນ ແລະ ນະຄອນວຽງຈັນ ນັ້ນ ດິນນາໃນຕົວເມືອງທີ່ຕິດຖະໜົນສາຍເອກ ຕິດທາງຊອຍ ແລະ ດິນບໍ່ມີເສັ້ນທາງ ຈະໄດ້ຄ່າຊົດເຊີຍ 20.000-30.000 ກີບຕໍ່ຕາແມັດ ດິນຢູ່ຊານເມືອງທີ່ຕິດທາງຫລວງແຫ່ງຊາດ ຕິດທາງຫລວງແຂວງ ແລະ ດິນບໍ່ມີເສັ້ນທາງ ຈະໄດ້ຄ່າຊົດເຊີຍ 15.000-25.000 ກີບຕໍ່ຕາແມັດ ສ່ວນດິນໃນເຂດເມືອງ ໄຊທານີ ຈະໄດ້ຄ່າຊົດເຊີຍ 55.000-107.000 ກີບ ຕໍ່ຕາແມັດ ແລະ 50.000-137.000 ກີບ ຕໍ່ຕາແມັດ ສຳລັບດິນນາໃນເຂດເມືອງນາຊາຍທອງ.
ນອກຈາກນີ້ ກໍໄດ້ກຳນົດຄ່າຊົດເຊີຍ ສຳລັບດິນສວນ, ດິນປູກສ້າງ ແລະ ສິ່ງປຸກສ້າງທີ່ຮວມເຖິງເຮືອນຢູ່ອາໄສອີກດ້ວຍນັ້ນ ຊຶ່ງຈະຊົດເຊີຍຕາມສະພາບຕົວຈິງ ຫຼື ລາຄາໃນການກໍ່ສ້າງທີ່ເປັນຈິງ ໃນແຕ່ລະລາຍການເປັນສຳຄັນ ແລະ ທາງການລາວ ຍັງຈະຮັບຜິດຊອບໃນການຈັດສັນທີ່ຢູ່ອາໄສໃໝ່ ໃຫ້ກັບປະຊາຊົນທີ່ບໍ່ຢາກຈະສ້າງເຮືອນໃໝ່ອີກດ້ວຍ.
ການກໍ່ສ້າງທາງລົດໄຟ ລາວ-ຈີນ ມີກໍານົດວ່າຈະສຳເລັດແລ້ວ ແລະ ເປີດການເດີນລົດ ໃນຕົ້ນປີ 2022. ມັນເປັນການຮ່ວມທຶນ ລະຫວ່າງລັດຖະບານ ລາວກັບຈີນ ໃນສັດສ່ວນ 30 ເປີເຊັນ ຕໍ່ 70 ເປີເຊັນ ຂອງມູນຄ່າເງິນທຶນລວມ 6.000 ລ້ານໂດລາທີ່ມີໄລຍະທາງຍາວ 417 ກິໂລແມັດ ຈາກບໍ່ເຕັນ ມາເຖິງນະຄອນຫລວງວຽງຈັນ.
[ແຫລ່ງຂ່າວ: VOA]
[ຮຽບຮຽງໂດຍ: ນ ຖື]